Dins l’àmbit de l’exposició dedicat a la tècnica i els recursos fotogràfics trobem una fotografia enigmàtica que causa dubtes en l’espectador: és arquitectura o és natura?. Sembla una escala de cargol, de pedra.. però alhora recorda talment la closca d’un mol·lusc marí. És el que es coneix com una “metamorfosi visual”, quan un element pren l’aparença d’un altre per similitud. I en el cas de Gaudí, aquesta dualitat arquitectura-natura, no podia ser més escaient!
Francesc Català Roca va prendre aquesta instantània cap el 1950, a l’interior d’una de les torres de la Sagrada Família..., de la façana antiga del Naixement, és clar, atès que eren les úniques existents a l’època.
La tècnica que va utilitzar va ser la del “contrapicat”, és a dir, un pla fotogràfic obtingut per la posició de la càmera en un punt baix i amb l’objectiu orientat cap amunt. Així, l’escala de la Sagrada Família s’ha fotografiat des de la base i mirant cap a dalt, tot generant una curiosa geometria de llums i ombres que sembla buscar la claror diàfana en el punt més elevat, al centre de la imatge.
És justament des d’aquest punt, al bell mig de la làmina tàctil, on trobareu l’inici de la línia en relleu que gira sobre si mateixa i s’expandeix progressivament en forma d’espiral. És la paret de l’escala de pedra que puja en rotació contínua. Les línies transversals, de relleu més prim, marquen els graons triangulars que s’enfilen per l’escala, més amples per la banda exterior i més estrets quan s’acosten a l’eix central.
Català Roca va fer tot un reportatge sobre les formes constructives del temple expiatori, que va servir per il·lustrar el llibre “La Sagrada Família”, de l’arquitecte Cèsar Martinell, un dels principals deixebles i estudiosos de Gaudí.
Escala de la Sagrada Família. Contrapicat (de baix a dalt). Fotografia realitzada per al llibre Sagrada Família de Cèsar Martinell (1952).
Barcelona, c. 1950
Francesc Català-Roca
de Francesc Català-Roca
de Pere Català i Roca
de Pere Català i Roca
de Francesc Català-Roca
de Pere Català i Pic